2012 Ierland

Juli 2012: Siúl in Éirinn (wandelen in Ierland)

Deze diashow vereist JavaScript.

20120720WicklowMountainsKaartProloog

Op 20 juli vertrek ik met Anouk & Andreé naar Ierland.
We gaan daar eerst een paar dagen de ‘Wicklow Way’ lopen en dan een paar dagen terug naar een appartementje in Dublin
De blog volgt hieronder. groet, Carla

Nanny:
Dat ziet er goed uit, goeie reis!

Marjo:
ghrian i bhfad, spraoi níos mó agus teacht ar ais sláintiúil arís!!!
beannachtaí, Marjo

Vr. 20 juli: Mestreech-Dublin

20120720Ierland1Vanochtend om 10.14 uur trof ik Anouk & Andrée onder het grote bord op Utrecht Centraal. Van daaruit verder getreind naar Schiphol waar we eerst maar eens wat gegeten hebben want ik was al van zes uur op.

20120720Ierland2Onze vlucht vertrok keurig op tijd waarna A&A al gauw hun favoriete positie innamen en binnen de kortste keren in slaap vielen. Qualitytime noemen ze dat…

Eenmaal boven de wolken ben ook ik in slaap gevallen en binnen no time waren we (dus) in Dublin.

20120720Ierland3Koffers van de bagageband geplukt en met een shuttlebus naar het centrum en verder naar ons appartement gereden.

En toen hadden we weer honger, dus met de trein 2 haltes terug naar het centrum waar we eerst ons appartement van eind komende week hebben opgezocht zodat we weten waar we woensdag naar toe moeten als we terug komen uit de Wicklow Mountains. Dat appartement ligt in een sfeervolle centrumwijk dus dat belooft veel goeds.

20120720Ierland4Goed, toen op zoek naar een leuke tent waar we wat konden eten. We landden uiteindelijk in een alternatief restaurantje waar we een soepje aten en vervolgens hebben we de rest van de middag door het toeristen- en shoppingcentrum geslenterd. Anouk & Andrée gingen helemaal los maar ík was uiteindelijk degene die met een mooi truitje naar buiten kwam…

20120720Ierland5Bij het standbeeld van Molly Malone een obligate foto gemaakt en ook al de boodschappen voor de lunch van morgen gedaan.

‘s Avonds heerlijk gegeten in het sfeervolle Powerscourtcentre, een enorme 18e-eeuwse stadswoning waarin boetiekjes en, op de overdekte binnenplaats, een restaurant gevestigd zijn. Ik liet mij m’n eerste Guiness goed smaken terwijl we ondertussen een planning voor onze eerste wandeldag maakten.

Toen weer met de trein terug naar ons hotel, onze dagbepakking voor morgen gereed gemaakt en al vroeg gaan slapen, we waren bekaf van het geslenter door de stad…

Ingrid:
Girly, girly….. you are so f… sportive !!!
xxx Die sjoenschwester

Za. 21 juli: Dublin-Enniskerry

20120721Ierland1Ierland is de afgelopen decennia behoorlijk geüpgrade maar qua wifi-aansluitingen hebben ze nog het nodige te doen, dat is naatje pet hier. Het bijhouden van deze blog en het uploaden van foto’s gaat dus nogal krakkemikkig en met vertraging, maar ach, we hebben de tijd…

20120721Ierland2Vanochtend werden we om kwart over negen opgehaald door een taxi die ons naar het startpunt van de Wicklow Way, Marlay Park in Zuid-Dublin, bracht. De gezellige, dikbuikige taxichauffeur Eddy was zelf nooit in de Wicklow Mountains geweest. “Too lazy” gaf hij toe.

20120721Ierland3Na een rondje door het park via Kilmashogue Forest de Dublin Mountains ingelopen die later overgingen in de Wicklow Mountains. Persoonlijk vind ik de term ‘mountains’ wat overdreven, hoger dan 850m zijn ze niet. Maar ze zijn wel mooi, zeker de kalere heide- en hoogveengebieden en de weilanden met schapen en koeien.

20120721Ierland5Aanvankelijk waren er helaas ook de nodige andere lopers, waaronder een ‘kudde’ blauwtruiïge meiden die voor een of ander goed doel liepen, maar uiteindelijk lieten we die achter ons en hadden we het rijk voor ons alleen.

Tijdens de hele wandeling hadden we regelmatig een prachtig uitzicht over Dublin en de zee en ook het weer hield zich goed; af en toe dreigende wolken maar het bleef droog en we liepen regelmatig in de zon. A&A zijn zelf verbrand maar mijn oude vel is inmiddels wel wat gewend en heeft nergens last van.

20120721Ierland4De voeten in de nieuwe(!) bergschoenen van A&A hadden weinig klachten en ook qua conditie zit het wel goed.

Onderweg volop kletsend (met een hoog meligheidsgehalte, zie de filmpjes hiernaast) liepen we via Glencree Valley in 7 uur de 22 km naar Enniskerry, een kneuterig gehucht.

‘s Avonds in ons hotelletje gegeten en om half negen sliep Anouk al…

Zo. 22 juli: Enniskerry-Roundwood

Vanochtend eerst onze lunchboodschappen gedaan in de plaatselijk Spar, daarna in ons hotelletje ontbeten (ei, spek, aardappels, witte bonen, tomaat en black and witte pudding) en om half tien stond Freddy, onze taxichauffeur van gisteren, klaar om ons naar het startpunt van onze wandeling van vandaag te brengen.

Omdat de eerste kilometers over verharde weg gingen zette hij ons, op ons verzoek, af bij het punt waar de route het bos in ging.

Het eerste stuk liep langs het riviertje Glencree en een helling vol varens waarna een 7 km lange klim begon.

20120722Ierland1Na een rustpauze met uitzicht op de Powerscourt Waterfall speelden we het klaar om de route kwijt te raken en maakten we een omweg van anderhalf uur. Dat leverde ons wel een extra top en een prachtige knievriendelijke afdaling op met mooie vergezichten naar de lager gelegen meren Lough Tay en Lough Dan.

Bij een bruggetje over de rivier Glencree lunchten we waarna weer een klim volgde richting donkergrijze dreigende wolken. Naarmate we hoger kwamen begon het harder te waaien en boven gekomen moesten we tussen de mistflarden door alle moeite doen om niet weg te waaien. De regenjassen gingen aan en via een lang pad van naast elkaar liggende spoorbielzen (om erosie te voorkomen) volgden we de helling en daalden uiteindelijk weer af naar de andere kant waar we via een verharde weg van 6 km naar Groundwood, onze overnachtingsplek, konden lopen.

Maar daar hadden we geen zin in dus we besloten al lopende te liften. Uiteindelijk kregen we een lift van een hele aardige vrouw die ons naar de hoogst gelegen pub van Ierland bracht.

20120722Ierland3Daar hebben we een Guinness gedronken en zijn we, na nog wat boodschappen gedaan te hebben voor de lunch van morgen, gaan eten (Irish stew) bij de Roundwood-inn en hebben we onze B&B-gastvrouw Nancy gebeld die 2 km buiten het dorp woont en ons na het diner op zou komen halen.

Niet zij, maar de 80-jarige man des huizen kwam ons uiteindelijk oppikken en leidde ons even later trots en een beetje zenuwachtig rond in hun prachtige kneuterbungalow. In onze eigen sittingroom konden we koffie/thee zetten en hebben we de rest van de avond zitten lezen en schrijven.

Ma. 23 juli: Roundwood-Laragh

20120723Ierland1Voor vandaag was slecht weer voorspeld dus we hadden ons ingesteld op grijs weer met stortbuien. En boven in de bergen zag het daar ook naar uit; donkere grijze wolken joegen over de toppen en het waaide behoorlijk.

Desondanks besloten we vandaag van de Wicklow Way af te wijken en te beginnen met de beklimming van de Scarr (641m). Onze gastheer George, die destijds als boswachter nog had meegeholpen met het uitzetten van de Wicklow Way, reed ons na het degelijk Irish breakfast goedgehumeurd en giechelend om onze grapjes naar ons startpunt van vandaag.

Al klimmende werd het steeds zonniger en ook de wind nam in kracht toe en eenmaal boven koste het heel veel moeite om overeind te blijven, als je je niet schrap zette waaide je zo om. A&A probeerden állá Titatic de wind ‘op te vangen’ maar dat viel nog niet mee.

De lange afdaling was ook zonnig en prachtig en bracht ons uiteindelijk naar het windstille Laragh waar we 2 nachten in een luxe B&B-villa overnachten. ‘s

Avonds lekker gegeten in het enige restaurant van het dorp en aansluitend in de enige pub zitten kaarten.

Di. 24 juli: Slow walking..

20120724Ierland1Zo energiek als we de afgelopen dagen waren, zo traag ging alles vandaag.

We hoefden vanochtend niet in te pakken omdat we twee nachten in Laragh zouden blijven, dus na een rustig ontbijt gingen we eerst maar eens bij een kopje koffie de planning voor vandaag bepalen.

Uiteindelijk besloten we dat we geen lange wandeling zouden maken maar naar Glendalough (‘Dal van de twee meren) zouden lopen om daar dan te bepalen hoe verder.

20120724Ierland2Glendalought ligt een half uur lopen bij Laragh vandaan en is een gehucht bij 2 bergmeren waar in vroegere tijden een kloostergemeenschap huisde die regelmatig door de Vikingen overvallen werd. Rond de restanten van het complex werd uiteindelijk een groot natuurpark aangelegd met o.a. de Poulanass-waterval.

20120724Ierland3We hebben een rondje rond een van de meren gelopen, gepicknickt in het park en zijn vervolgens met een grote omweg via een mooi pad langs de rivier weer terug naar Laragh gelopen.

Thuis hebben we een paar uurtjes geluierd vooraleer weer naar de pub te vertrekken voor diner, Guiness en kaartspel. Om half twaalf in het donker naar huis gelopen (de enige bui van de afgelopen dagen was toen alweer voorbij…).

Wo. 25 juli: Terug in Dublin

20120725Ierland1Vanochtend de bus genomen die ons na 5 kwartier terug naar Dublin bracht. Daar hebben we Anouk’s defecte MacBookAir ter reparatie bij de Applestore achter gelaten (de garantie bleek nog net één dag te gelden) en hebben we onze koffers achter gelaten bij het appartement waar we pas ‘s middags in konden.

20120725Ierland2Daarom eerst maar even geluncht in een alternatief en zeer verantwoord restaurantje en daarna doorgelopen naar de St.Patricks Cathedral waar een koor uit Californië een lunchconcert zou geven. Dat was voor hen een tryout voor een concert dat ze vrijdag bij de opening van de Olympische spelen in Westminster Abbey in Londen zullen geven. Het was een groot koor met prachtige stemmen maar qua presentatie hadden ze nog veel te leren…

20120725Ierland3Na afloop het zonnige centrum ingelopen want er moest weer geshopt worden door A&A. Dat gaat volgens een standaardformule waarbij we samen een winkel ingaan en als ik dan 5 minuten later alles gezien (en niets voor mijzelf gevonden) heb, hebben A&A al een stapel kleren over hun arm hangen die nog verder aangevuld moet worden vooraleer zij zich naar de pashokjes begeven. Ik zoek dan buiten een bankje in de zon en ga braaf zitten lezen of wat schrijven totdat ik door de dames opgehaald wordt. En na een tijdje hou ik het helemaal voor gezien en ga ik alleen verder. Werkt prima, die formule.

Aan het eind van de middag ben ik via de VVV naar ons appartement gelopen en even later kwamen A&A met de boodschappen voor het avondeten. Na het eten hadden we geen puf meer en hebben we de avond verder samen hangend op de bank doorgebracht, kijkend naar ‘Gooise vrouwen’ op Andrée’s laptop.

Za. 28 juli: Nog meer Dublin

20120727Ierland1Dublin is interessant en we amuseren ons prima hier maar het is lastig om over het verblijf hier te schrijven; te veel, te druk en te vluchtig. Daarom hieronder een schets van de afgelopen dagen.

Als uitvalspunt fungeerde ons appartementje dat centraal bij de ‘Ha’penny bridge’ aan de Liffey ligt (op de foto onze ingang).

De afgelopen dagen (uiteraard) veel door de stad gelopen, al dan niet samen met A&A. We hebben een toeristische bustour langs de bezienswaardige hoogtepunten gemaakt, geshopt, lekker gegeten en gedronken, ons in het uitgaansleven gestort, meegezongen met ‘The wild rover’, etc.

20120727Ierland2Gisteren had ik het even gehad met de stad en wilde ik ‘naar buiten’. Heb dus na het ontbijt de boemeltrein naar het schiereiland Howth genomen en heb daar 4 uur over een pad bovenlangs de kust gelopen. De zon scheen, een zwoele wind waaide en het landschap was prachtig, dus ik genoot volop.

20120727Ierland3Zaterdag met A&A naar Blackrock, een dorpje aan de kust, getreind. Daar bezochten we de wekelijkse antiek-/rommelmarkt en hebben met uitzicht op de Ierse zee koffie gedronken. Toen terug naar de stad, naar weer een andere markt en nóg meer winkels. Andrée had nog wat werk te doen en trok zich terug in een boeken-/koffiewinkel waar ik me even later bij haar voegde. ‘s Avonds thuis gegeten en toen voor het laatst, door de regen (!), de stad in.

Jacquie:
pas nu (6 augustus jullie reisverslagen en -foto’s en -filmpjes gelezen en bekeken. wat een prachtige vakantie…! mooie verslagen en prachtige beelden. En dochters…!