2013 Marrakech

Nov.2013: Citytrip Marrakech  (met Anouk & Andrée)

Deze diashow vereist JavaScript.

Za 9 nov: Maastricht-Marrakesh

20131109Marrakech1Zó repeteer je (gisteravond) nog kerstrepertoire en zing je van ‘Freezing winternights’ en zó zit je in de trein, bus en vliegtuig op weg naar een bloedheet Marrakesh. It’s a small world after all….

Vanochtend in de trein naar Eindhoven Anouk & Andrée geWhatAppt en met Anouk op station Eindhoven afgesproken, Andrée reageerde niet en nam ook haar telefoon niet op….
In Eindhoven de shuttlebus naar het vliegveld gepakt in de hoop dat we daar Andrée zouden aantreffen. Nou, mooi niet! Maar even later belde ze…vanuit Utrecht…met een suffe kop…want ze was net wakker…en op weg naar de trein…

20131109Marrakech2Na een kort overleg besloten Anouk & ik dat we ook zónder Andrée zouden vertrekken, checkten onze koffers in en bespraken bij een kop koffie onze strategie om Andrée toch nog mee te krijgen in het vliegtuig, mócht ze nog enigszins op tijd bij het vliegveld arriveren. Anouk zou het douane- en beveiligingspersoneel met haar charmes bewerken en ik zou als een soort Urkse schippersvrouw aan de hoofdingang op Andrée’s taxi wachten en haar dan als de sodemieter richting vliegtuig manouvreren.

20131109Marrakech3En ja hoor, net op tijd (of eigenlijk veel te laat dus) rolde Andrée uit de taxi, renden we naar de douane (dat wil zeggen Andrée rende, ik hinkepootte er achteraan want m’n knie doet nog steeds moeilijk), kropen onder een hekwerk door en passeerden daarmee moeiteloos en asociaal de lange rij wachtenden. Bij de beveiliging werd ik, omdat ik het alarm activeerde, zéér uitgebreid gefouilleerd (hmmm…) maar mocht toen toch gewoon door naar het vliegtuig dat voor ons klaarstond.

20131109Marrakech4Eenmaal aan boord ging Andrée meteen in de slaapstand want ze had nog wat slaap in te halen na een korte nacht….

Boven Spanje losten alle wolken op en kon ik mijn favoriete in-de-lucht-hobbie uit gaan oefenen: met m’n IPad met navigatieapp op schoot het landschap onder mij localiseren. Bij Biarritz de Pyreneeën over, voorbij Madrid, Malaga, straat van Gibraltar, Tanger, etc.

20131109Marrakech11In Marokko kreeg het landschap onder me al gauw zandbakachtige trekken en in de verte zag ik de besneeuwde Atlas-toppen.
Toen Andrée wakker werd konden we landen en het was heerlijk om de zon op m’n lijf te voelen branden toen we in Marrakesh de vliegtuigtrap afdaalden.

We sloten braaf aan bij een van de vele rijen voor de paspoortcontrole en een half uur later (kostbare tijd, want zonder zon!) konden we door naar de bagagebanden waar we onze koffers meteen konden wegplukken.

20131109Marrakech5Ik had met Mohamed, de uitbater van onze Riad (soort hotel), afgesproken dat we van het vliegveld opgehaald zouden worden. En inderdaad, we vonden een ‘echte’ Marokkaan die een bord met mijn naam omhoog hield en ons aan een taxichauffeur hielp. De chauffeur zette een stemmig Arabisch muziekje op en ik deed een dappere poging om hem in mijn beste Frans wat vragen over Marrakesh en de dingen die we onderweg zagen te stellen.

20131109Marrakech6Het was een kwartier rijden naar de Medina, de oude binnenstad, en het was weer even wennen aan de Afrikaanse sfeer hier. Op de parkeerplaats van het vliegveld zagen we een man of veertig op hun knieën bidden, langs de weg stonden nep-palmbomen waarin (zichtbaar) communicatieapparatuur was verstopt, we reden over een grote toegangsweg met levensgevaarlijk slaommende motorsbromfietsers en fietsers, manouvreerden later achter ezelskarren door de smalle binnenstad, zagen mannen in jurken en gesluierde vrouwen in diverse camouflagegradaties, etc.

20131109Marrakech9Toen de straatjes te smal werden voor de taxi nam weer een andere man onze spullen over en leidde ons te voet door enkele steegjes naar onze Riad waar we door Mohammed werden verwelkomd. In het binnenplaatsje kregen we thee en koekjes aangeboden en na de nodige formaliteiten begon Mohammed ons tipt te geven voor de verdere invulling van onze dag.

20131109Marrakech7Hij was erg aardig en wij vonden alles best. Hij wees ons ons appartement dat via een trap bereikbaar is waarna je op een grote overloop met zithouding uitkomt met aan weerszijde een slaapkamer en badkamer. Heel sfeervol allemaal.

20131109Marrakech8En toen was het tijd om het dörrep te gaan bezoeken. We liepen via een drukke ‘winkelstraat’ naar Jemaa-el-Fna, het grote, centrale plein. Onderweg bij diverse flappentaps gestopt in een poging wat dirhams te scoren maar helaas, mijn pasjes werden niet gepruimd. Gelukkig had ik nog wat euro’s bij me en daarmee konden we onze tajinemaaltijd in een restaurant aan het plein betalen. Het werd al vroeg donker en daarmee ook drukker op het plein waar van alles werd verkocht en aan de man gebracht. Er stonden kraampjes met groenten, fruit, kleren, lampen en speelgoed en er werd geschilderd met henna, gebuikdanst, verhalen verteld, muziek gemaakt, gebedeld, etc.

Daarna op ons gemak in het donker weer de weg naar onze Riad gezocht en gevonden en na nog wat getuttel vroeg naar bed, kapotmeuj…

Gooiemùrrege dames,

Wat een hectisch begin van een warme zonnige en goed gevulde dag.
Heerlijk om te lezen.
Neem veel zonnestraaltjes op en breng er wat mee nao Mestreech.
Poen,
Nanny

Zo 10 nov: Zondag…marktdag…met afsluiting in stijl.

20131110Marrakech1Vanochtend heerlijk in de warme zon op het dak van onze Riad ontbeten. Er zijn vervelendere manieren om een dag te beginnen…

Daarna richting marktplein gelopen en in de patio van een duur hotel koffie gedronken. En toen de souk in waar we tot ver in de middag hebben rondgestruind.
20131110Marrakech2Onze zondag is hier een gewone doordeweekse dag met doordeweekse activiteiten. Het was er net niet té druk en de sfeer was goed; de kooplui deden hun best maar waren gelukkig niet opdringerig. En dankzij onze lengte staken we boven iedereen uit en raakten we elkaar niet kwijt.

20131110Marrakech3We raakten niet uitgekeken op alles wat uitgestald was; al die geuren en kleuren, prachtig.

Halverwege lunchten we in de patio van een restaurantje en we dronken koffie op een dakterras met uitzicht over de stad met het Atlasgebergte op de achtergrond. Daar wil ik ook nog eens naar toe.

20131110Marrakech4En toen hadden we weer dorst en dronken we een versgeperst sapje op het grote plein. Vervolgens stapten we in de taxi van Saïd, een goedlachse taxichauffeur (die overigens op zoek was naar een Europese vrouw en vond dat Andrée al lang getrouwd had moeten zijn) die ons naar de Jardin Majorelle bracht.

20131110Marrakech5Deze door de Franse schilder Jacques Majorelle ontworpen grondig aangeharkte tuin had sfeervolle waterbekkens, cactussen, bamboes, waterlelies, citroenbomen, palmen en langs de paden grote mooi gekleurde aardewerken potten met planten. Even een rustige, groene plek na de bonte drukte in de Medina.

We lieten ons weer met een taxi naar huis brengen waar we wat uitgerust en getutteld hebben.

Toen via een nog niet eerder belopen route voorbij het centrale plein naar een restaurant gelopen. Dat lag nogal verstopt in de kleine steegjes, reden waarom wat jochies wat dachten bij te verdienen door ons de weg te wijzen. Dat was echter niet nodig want we hadden onze TomTom én er hingen bordjes die de weg wezen. Desondanks zeurden de jongens toen we het restaurant naderden steeds hardnekkiger om een fooi maar toen het wat ongezellig dreigde te worden werden we ‘gered’ door de portier van het restaurant.

20131110Marrakech6Deze liet ons vriendelijk binnen op de prachtige binnenplaats met mooie waterpartij. Toen bleek echter dat we hadden moeten reserveren. Blijkbaar keken we nogal beteuterd want hij bood aan een tafel voor ons te reserveren bij een bevriend restaurant in het noorden van de Medina. Hij zou een taxi daar naar toe voor ons regelen (én betalen) en ondertussen konden we in de bibliotheek van her restaurant wachten en kregen we om het wachten te veraangenamen nog een glas prosecco van de zaak. Niet schjécht…

20131110Marrakech7Na een kwartier reed inderdaad de taxi voor die ons door de drukke straten richting het aanbevolen restaurant reed en ons daar ‘overdroeg’ aan een meneer in witte jurk en een soort fez op z’n hoofd die ons door de nauwe steegjes naar het restaurant loodste. Dat restaurant was gevestigd in een klein paleis waar we eerst op het magnefique dakterras wat dronken en genoten van het uitzicht en het lekker weer. Toen weer naar beneden, naar de prachtige open patio (met palmen en citar-speler) waar we aanschoven aan een, met rode rozenblaadjes versierde, ronde tafel die voor ons gereserveerd was,

20131110Marrakech8We lieten ons het vier-gangen diner goed smaken en tijdens dat diner tokkelde de citarspeler zich de vingers blauw en trad twee keer een danseres op die sensueel (bedoeld) tussen de tafels door bewoog. Niet helemaal ons ding….
20131110Marrakech9Het was al laat toen we vertrokken en te link om alleen naar huis te lopen. Reden om weer een taxi te nemen die ons veilig naar huis bracht.

Nanny:
Dat klinkt erg aantrekkelijk.

Zier er ook mooi uit.
Liefs,

Rosemarie:
Ha – wat een goed gevulde dag – de voetjes waren zeker een beetje vermoeid na al die avonturen?

Geniet nog lekker van het Marokkaanse sprookje 😉
liefs,
Rosemarie

Ma 11 november

20131111Marrakech1Een trage start vanochtend… en waarom ook niet? A&A hadden nog een wensenlijstje af te werken van spullen die gekocht moesten worden (tassen, schoenen, kettingen, etc) en ik hing steeds in de buurt op straat rond en genoot van de drukte om me heen waar de hand- en ezelkarren zich tussen de kopers en verkopers doorwrongen. Helaas was ik te laat om de man met aan elke hand een stuk of zeven geslachte kippen op de foto te zetten…

20131111Marrakech2Qua oriëntatie is het behelpen in de souks met de smalle drukke straatjes. In de praktijk lopen we maar wat op ons gevoel rond en als dan het moment komt waarop we willen weten waar we ons bevinden spelen we het klaar alle drie een andere kant op te wijzen voor eem bepaald punt. Maar gelukkig hebben we onze TomTom die ons feilloos de goede richting op loodst.

20131111Marrakech3Nadat we een hamambezoek voor morgen geregeld hadden pakten we de taxi naar Place de Liberté in het moderne deel van Marrakech. Daar werd nog niet zo lang geleden een groot luxe winkelcentrum neergeplempt (inclusief Mc Donalds, Mango en Zara) maar het was er nogal sfeerloos en leeg. We hadden het daar dus al gauw gezien.

20131111Marrakech4Na een cocktail op een terras weer per taxi westwaarts de Medina in, naar de Ben Youssef Koranschool. Deze school uit de 14e eeuw is overal voorzien van prachtige decoraties in houtwerk, stucwerk of tegelwerk en vertoont erg veel gelijkenissen met het Alhambra paleis in Granada, Spanje.

20131111Marrakech5De rest van de middag in de souk rondgelopen die toch wel een erg hoog Xenos-gehalte heeft.. Deze keer kwamen we ook in het deel waar de spullen die in de souk verkocht worden daadwerkelijk gemaakt worden en het was leuk om de leer, hout- en metaalbewerkers aan het werk te zien. Onder nogal beroerde arbeidsomstandigheden overigens…

20131111Marrakech6We lunchten in een sfeervol restaurant met een groen binnenplein. Daarna op zoek naar een flappentap die we bij het grote plein vonden. Op het plein is het overdag veel rustiger dan ‘s avonds maar ook nu al waren de slangenbezweerders, hennaschilderaars en aapjesdresseerders aan het werk.

20131111Marrakech7Aan het eind van de middag zijn we naar onze riad gegaan waar we boven op het dak nog even in de zon hebben liggen slapen, luisterden naar de jammerende moeadzzins die de moslims voor het gebed opriepen en de zon boven de daken zagen ondergaan.
Daarna aten we in de patio. Zoals altijd bestelden we drie verschillende gerechten die dan vervolgens gedeeld werden zodat we van alles konden proeven. We hebben de afgelopen dagen wel zowat alles wat de Marokkaanse keuken te bieden heeft geproefd; kip, lam, rund, kalkoen, eend, duif, vis. Vaak bereid in tajines of met couscous. En verder veel zoetigheid natuurlijk…

20131111Marrakech8Nanny:
Leef Carla,
Jullie verblijf lijkt wel een variant te zijn op een bekend spreekwoord.
Leven als God in Marrakesh.
Gisteren was de elfde van de elfde ook zonnig, zal wel druk zijn geweest.
Alaaf!
Poen

Di 12 nov: Laatste dag

20131112Marrakech1Na ons laatste ontbijt in de zon op het dak onze koffers gepakt en achtergelaten in de riad.

We hadden nog 2 uur voor een laatste wandeling door het centrum en belandden uiteindelijk weer in een prachtige binnentuin voor een kop koffie. Het is toch altijd weer heel verrassend om vlak bij de drukke souk opeens in zo’n oase van rust terecht te komen.

20131112Marrakech2Daarna door naar de hamam voor een uitgebreide sauna-, was-, scrub- en massagebehandeling. Zeer aangenaam mag ik wel zeggen…

Tenslotte nog een laatste lunch in de binnentuin van vanochtend en toen was het tijd om onze koffers bij de riad op te pikken en per taxi naar het vliegveld te rijden.

20131112Marrakech3In het koude Rotterdam tenslotte haalde ik, na een hinkende sprint, gelukkig nog net de laatste trein naar Maastricht. Op weg naar huis…

Leef Carla,

Jullie verblijf lijkt wel een variant te zijn op een bekend spreekwoord.
Leven als God in Marrakesh.
Gisteren was de elfde van de elfde ook zonnig, zal wel druk zijn geweest.